Nieuws

2020 Jasper aanloop VlissingenOp 5 juli gooien we lijnen los in de onze HWH haven. Aan boord kleinzoon Luka (13) uit Denemarken, Anneke en ik. Omdat we pas in de middag vertrekken halen we Muiden niet in één keer en maken vast aan het remmingwerk voor de Vreelandse brug en brengen daar de eerste nacht door.De volgende morgen moteren we naar Muiden en zeilen naar Amsterdam. Veel fonteinkruid in het Markermeer maar onze langkieler glijdt daar makkelijk doorheen.

Een favoriete stop is WSV Aeolus aan het IJ. Daar komen Freek en Joanna met ons eten in de nieuwe Foodmarket.

Altijd weer leuk om over het dynamische water van het IJ te varen. Het Noordzeekanaal varen we tot Zijkanaal C, door Spaarndam en Haarlem. Daar vertelt de brugwachter van de laatste brug dat de volgende brug bij Cruquius tot 18 uur niet draait. We bezoeken daarom het prachtige gemaal, dat voor de toeschouwers in beweging wordt gezet: geweldige techniek.

We varen door tot de Braassem, waar we overnachten bij de watersportvereniging.

De volgende stop is WSV. IJsselmonde aan de Nieuwe Maas. Dan via de Noord, langs Dordrecht, de Oude Maas en de Dordtse Kil naar het Hollands Diep waar we weer heerlijk zeilen kunnen naar de Volkeraksluizen, het Volkerak, de Krammersluizen en dan een overnachting in Sint Annaland. De volgende dag door de Zeelandbrug naar Colijnsplaat. Daar worden we en vooral kleinzoon Luka, getrakteerd op de jaarlijkse Solexrace, dwars door het dorpje.

De volgende dag via de Zandkreeksluis het Veerse Meer over naar Veere, waar zoon Bram en zijn gezin ons opwacht. Zij vieren vakantie in Meliskerke op Walcheren. We blijven daarom een paar dagen in Middelburg. Weer terug naar het Veerse Meer waar we de nacht op een prachtige stille plek doorbrengen. Dan de Oosterschelde waar op we de nacht achter ons anker doorbrengen in de Betonhaven vlak bij de Ooosterscheldekering, een prachtige ankerplek.

De volgende morgen in het schemerlicht naar de zeesluis. Een mooie zeiltocht met opkomende zon langs Walcheren naar Blankenberge in België. Luka trakteert ons op echte wafels. De volgende stop is Nieuwpoort, hier bezoeken we de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog bij Diksmuide: indrukwekkend.2020 Jasper Diksmuiden

Luka wordt hier opgehaald door zoon Freek en teruggebracht naar Denemarken. Grappig hoe een puber zo’n tocht anders ervaart dan wij: toen we een grote haven uitvoeren verklaarde hij: “Dit was een goeie haven, opa” Op mijn vraag waarom, zei hij: “Goed Wifi!”

Wij zeilen prachtig verder naar Calais. Daar is het redelijk rumoerig omdat de kermis pal bij de haven is. We wandelen een mooie tocht naar Cap Blanc Nez 2020 Jasper Cape Griz Nez en zeilen de volgende dag naar Boulogne sur Mer. Omdat de wind toeneemt en pal tegen gaat staan om verder zuidwaarts te gaan, gooien we los en zeilen naar Dover.

Je steekt twee shippinglanes over en houdt de grote scheepvaart goed in de gaten. In Dover, bezoeken we Dover Castle, nemen de trein naar Dorking voor een paar dagen familiebezoek.  Daarna zeilen we naar Eastbourne en later naar Brighton. We denken even rustig het centrum te bezoeken en belanden midden in de Gayparade.

Daarna naar Littlehampton waar we op een snelstromende rivier Arun tegen een kade kunnen liggen.  De jachthaven er tegenover valt twee keer per dag droog. De bus brengt ons naar het prachtige Castel Arundel.

De terugtocht voert ons weer naar Brighton en Dover. Een mooi voorval: je passeert de kerncentrale bij Dungeness. De enorme inham ervoor mag je niet in, daar oefent de Britse marine, we horen ze schieten. Ondanks dat we afstand houden komt er toch een patrouillevaartuigje recht op ons af en toont een bord: VHF 69. Op dat kanaal hoor je dan: “Sorry skipper, i apologize that i’m disturbing you, but would you please change your cours a little bit south?”………..hoffelijkheid ten top.

In Dover wachten we een storm af en kijken vanaf de boulevard toe hoeveel moeite de ferries hebben om met hulp van een sleper te keren in de havenkom. Als de harde wind weg is steken we over naar Nieuwpoort. De wind is dan wel vrijwel weg maar de golven nog niet!  Van Nieuwpoort zeilen we mooi naar de nieuwe jachthaven van Cadzand en vandaar weer naar Vlissingen, Middelburg, dan Wolphaartsdijk, Benedensas en Hitsertse Kade aan het Haringvliet.

Een nachtje aan een mooring tegenover Hellevoetsluis en dan vroeg de zee op, langs de Tweede Maasvlakte, de Maasmond oversteken, Scheveningen voorbij en bij IJmuiden naar “binnen”

Daar gebeurde iets leuks: we varen langzaam naar de zeesluis. Ik sta binnen en opeens roept Anneke: “Daat staat iemand naar ons te zwaaien!” We konden door het tegenlicht eerst niet zien wie het was maar het bleken Piet en Marjan van Zanten uit onze HWH haven te zijn die net een excursie naar de nieuwe sluis hadden gemaakt. Marjan volgt onze tocht via Marinetraffic en wist dus dat we eraan kwamen. Voor de sluis weer iemand die staat te zwaaien: John van Altena, die met de motor toevallig even stopte bij de sluis en een HWH vlaggetje zag.

Daarna Nauerna en later Edam. Omdat er toen nog een heel warme week kwam, zijn we via Enkhuizen en den Oever naar Texel gezeild, waar we zeilvienden uit Makkum ontmoetten.  Daar fietsen huren en de volgende dag mooi zeilen met heel weinig wind naar Kornwerd.  Ankeren in de kom bij Kornwerd 2020 Jasper welkom Kolwerd en dan zeilen naar Schardam waar we naast de Vindö van vrienden liggen. De volgende dag prachtig zeilen naar Muiden voor een nachtje bij WSV de Zeemeermin in Weesp. Bert van de Morgenster komt op de koffie. Na 8 weken varen meren we weer af bij het Witte Huis.

Jasper en Anneke Daams

Vindö 32 Laetitia

Nieuwe steigerNa weken hard werken door de aannemer is de voorsteiger helemaal vernieuwd. Nieuwe balken en dekdelen zijn gemonteerd en HWH kan weer 30 jaar vooruit.  Ook zullen er 2 nieuwe zwemtrappen worden gemonteerd waardoor de oude zwemtrappen aan steigers in de haven kunnen worden gemonteerd. Het plan is om 2 nieuwe houten banken te plaatsen. De westelijke E steiger is verder ondersteund met steunschragen. De havencommissie heeft de lange steiger aan de slootkant voorzien van nieuwe bouten zodat de beweging die soms voelbaar was niet meer voorkomt, deze is inmiddels helemaal schoon gespoten.

2019 11 JZL 1Voor jeugdzeilers die een winterstop van 5 maanden te lang vinden, organiseert JZL trainingen in november en maart. JZL is er voor Splash A/B, Laser 4.7/Radial en RS Feva. Er deden in november ongeveer 50 zeilers aan mee, ook van buiten Loosdrecht. 2019 11 JZL 3Er waren drie Splash groepen en twee Laser groepen. De drie verenigingen leverden ribs, boeien en trainers en veel ouders hebben geholpen met rescue. De najaarstraining werd afgesloten op 24 november met de Chocoladelettercup, waar ook de Optimisten, die hun eigen najaarstraining hebben, aan meededen. 2019 11 JZL 4

Het was dit jaar alle zondagen licht weer en ook de Chocoladelettercup op 24 november leek uit te draaien op een pompoenrace op de wal. Gelukkig kwam er wat wind en konden we nog net 2 wedstrijden varen voordat de wind weer helemaal wegviel en Stein moest afblazen. 2019 11 JZL 5Na de prijsuitreiking, met natuurlijk prijzen van chocola, kon iedereen met een chocoladeletter huiswaarts (of richting winterstalling).

Het leuke van JZL is dat je met andere zeilers en trainers kunt trainen en vaak ook met andere weersomstandigheden (zoals ijs op dek of harde wind). Dit jaar was zoals gezegd een milde editie. De volgende JZL training start op 8 maart 2020. Wil je meedoen, zorg dan dat je boot op tijd vaarklaar is. Zie www.jeugdzeilenloosdrecht.nl voor de uitslagen en andere info.

 2019 10 Rob erelidOp de eerste najaars ALV is Rob Brouwer benoemd tot Erelid. Voorzitter Gerrit Willems spelde de bijbehorende zilveren speld op en roemde de ruim 20 jarige tomeloze inzet van het nieuwe Erelid. Niet alleen als havencommissie lid maar ook als hulp bij de wedstrijdcommissie in de Rib. De havencommsiie, In het begin samen met Adriaan Otto, vormde hij een succesvol duo in de havencommissie. Later werd deze commissie nog uitgebreid met Johan Smids. De laatste jaren kwamen Bert van Woudenberg en havencommissaris Gert Polman de commissie versterken. Ook oud voorzitter Wijnand de Leur werd in het zonnetje gezet. Een omissie bij het afscheid van Wijnand begin dit jaar werd goedgemaakt. Ook hij kreeg de zilverenspeld als Erelid. 

.2019 10 Rob 1 2019 10 Rob 2 2019 10 bloemen voor Marjan 2019 10 ALV WIjnand 2019 10 Wijnand 2

 

 

 2019 Boerenkoolcup 7 supertrioNooit eerder was er zo’n uiteenlopend weerbericht voor een zeilweekend dan voor deze Boerenkool cup. Uiteindelijk kreeg de windguru wel gelijk. Zaterdag weinig wind en zondag een opbouwende wind oplopend tot 22/24 knopen.

In de HWH app was er ineens de mededeling dat er 3 internationale kleppers zouden meedoen aan het grootste Finnclub Holland evenement dit jaar. Als dat waar was dan zou dit een legendarische Boerenkoolcup worden en dat werd het uiteindelijk ook. We hadden onder een biertje wel een gefantaseerd dat Sir Ben Ainsley maar eens mee moest doen, dan zou hij nog eens wat meemaken en wat gebeurt? Ineens komen er drie van die lui. Nils, Caleb en Nicholas waren er klaar voor want die hadden de hele week masten getest op Scheveningen om toch op die Boerenkool cup een beetje leuk voor de dag te kunnen komen.

2019 Boerenkoolcup 12019 Boerenkoolcup 1e prijs2019 Boerenkoolcup 1e prijs2019 Boerenkoolcup 1e prijs2019 Boerenkoolcup 1e prijs

Zaterdag
Begon de eerste wedstrijd met een lichte wind van een knoopje of 7. Bij de eerste start moesten de zenuwen er even uit en ging de U vlag er in. Eigenlijk waren er verder nauwelijks valse starts. Helaas een erg instabiele wind, maar ook dan moet je kunnen varen. De eerste wedstrijd was nog met wat wind en was er een normale uitslag met een overwinning van Nicholas Heiner, die dit met kinderlijk gemak leek te doen. De tweede wedstrijd zakte de wind er langzaam uit maar kon er toch tot de finish gevaren worden. De wind draaide van west naar noordwest, lastig allemaal en het laatste kruisrak werd vooral veel bakboord zeilen. Eigenlijk werd de toon gezet in het rak daarvoor waar een lepe/slimme Ewout Meijer vakkundig buiten het veld omzeilde. Hij zette dat door in het ruime rak en we besloten met een bootje of 4/5 zijn spoor te volgen ruime wind. Laag blijven was het parool en bij de onderton incasseren en aldus geschiedde. Slimpie 66 deed dezelfde truc nog een keer en werd derde. Albert Kroon had een mooi strookje vrije wind midden in het veld naar de finish.

Met hem mee liepen de NED 71 (Nico van Wirdum), NED 990 (Pieter de Gooijer) en wat hoger lagen de Ned 703 en NED 43. De Stressman had het moeilijk met Thierry van Vierssen achter Albert Kroon. Dat monde uit in een confrontatie op de finish tussen van Vierssen en de Stressfactor. De Ned 2 kon nog net door een gaatje tussen de hulpfinishboot en de finishlijn. Nogal onhandig en dom. Het moment werd aan de bar nog even uitgediept, erom gelachen, biertje gedronken en we hebben er weer een anekdote bij.

Na de 2e wedstrijd was het klaar, no wind. De hele dag regen en iedereen had het vreselijk koud. Ruurd Barends, pfff, ik zit te rillen en ga naar de haven. Hein Bloemers deed opdrukoefeningen in de boot en iedereen probeerde op een of andere manieer het bloed weer te laten stromen. Gelukkig werden we naar de kant gestuurd.

Zondag
Dat leek er meer op, ongeveer 10 graden warmer en 4 wedstrijden achter elkaar. Met een beetje mazzel kwamen Chris Frijdal en de Stressfactor bij de eerste boei met de drie matadors boven en op weg naar de spreader hadden we het nog gezellig met zijn vijven. Wat er na de spreader gebeurde was voor Chris en mij onbeschrijflijk. Werkelijk een explosie van geweld van drie professionele pompeneurs. De adrenaline en energie die vrijkwam vonden we geweldig. Tja, de andere kant van de medaille was dat zij weg waren en wij bleven liggen. Bootje voor bootje werden we ingehaald. Zelf kon ik er nog een top tien plaatsje uit peuren, maar Chris zakte helemaal weg.

Met de tweede wedstrijd had de Stressfactor nog meer geluk en ronde als eerste de boventon. Op weg naar de spreader nog even achterom gekeken wie er achter lagen. En ik keek in de ogen van Tobias Kirschbaum en Caleb Paine en met de pompvlag op zag dat er dus niet zo lekker uit voor opa. Het viel echter allemaal mee en bij de beneden gate was alleen de USA 6 er langs gepompt. Het tweede kruisrak maar met de Amerikaan mee gezeild en in de achteruitkijk spiegel werden de zeilnummers steeds kleiner. Dus met tweeën het 2e ruim rak in waarbij het signaal kwam dat de pompvlag er uit ging. Echt mazzel en de enige die de oversteek ruime wind kon maken was Nicholas maar hij redde het net niet voor de NED 2. Ergens moet hij gedacht hebben, “die pak ik in het kruisrak wel” en koos voor de andere boei van de gate en voor een ander kruisrak.

Zelf ging ik met Caleb mee en het was stil om ons heen. Ik keek eigenlijk best een tijd naar de man die schuin onder me lag. Wat was dat? Brons? De House of Paine, Dr Paine, Paine in the ass. Eigenlijk van alles kwam voorbij, maar zelf voelde ik me niet echt een Painekiller. Eigenlijk was het al mooi dat we allebei ongeveer even hard gingen. Bij de finish zag Nicholas dat hij het net niet redde. Tja Nicholas, dat kan de beste overkomen. Bij de derde wedstrijd stond er eindelijk een aardig windje. Mooi zeilweer en de pompvlag op. Dus de eerste drie waren bekend, alleen de volgorde nog niet. Dat was weer Caleb Paine met daar achter Nicholas en SUI 1 Nils Teunick (die trouwens ook een beetje Nederlands spreekt). Douwe Broekens die ook een hele strakke serie neerzet wordt 4e en onze lokale held Albert Kroon 5e. De wedstrijddag werd besloten met een test van de hangspieren met de toppers voorop. Voor hun appeltje – eitje. Noemenswaardig is de 5e plek van Hein Bloemers, die getuigt van een topconditie. En Jelte Barends kwam ook steeds beter in vorm.

Verder waren de banen on-Loosdrechts, slechts één keer had je de keuze om aan de andere kant van een eiland langs te gaan, maar daarna geen eiland meer gezien in de wedstrijden. Wedstrijdleider Bert van Woudenberg had goed zicht op wat er moest gebeuren. De startlijn lag er alle keren strak in, pompvlag er in / er uit. Bovenboei verleggen, het ging allemaal smooth.

Het was mooi voor mij om weer eens “full power” mee te kunnen doen na een tijdje ziek/zwak etc waardoor er helaas een aantal mooie evenementen gemist werden. De onstabiliteit in de wind kon niet voorkomen dat de beste vooraan liggen. Uiteindelijk ligt er een velletje voor je neus met uitslagen en daar moet je het mee doen.

Voor onze Loosdrechtse Finnzeilers was het een legendarisch evenement en het was een feest om mee te doen.

Wouter Molenaar
NED 2 (Stressfactor)

Wintertraining31012016HWH056

Heren Finnzeilers,
 
Op 3 november kunnen we weer met de wintertrainingen beginnen. We hebben dit jaar weer meer aanmeldingen dan vorig jaar, met ook veel zeilers van buiten HWH. Welkom aan allen!

De bedoeling is iedere zondag om 13.00 uur het water op te gaan. Een RIB met twee man bemanning zorgt voor het uitleggen van een op en neer baan van een paar honderd meter en voor de eenvoudige startprocedure. Dus geen gedoe met vlaggen, maar een fluitje bij 2 en 1 minuut en bij start. De RIB is natuurlijk ook rescue als dat nodig is.

De spelregel zijn ruwweg dezelfde als vorig jaar.
We varen zolang het water vloeibaar is en de steigers veilig begaanbaar, dus niet bevroren zijn.
Gezien de smallere marges in de winterkou stellen we de maximum wind op 20 kn, volgens opgaaf van Windguru Loosdrecht. Ook vanwege de smallere marges is het belangrijk dat een ieder zichzelf weer snel uit het koude water en in de boot kan helpen. Als je jezelf niet weer in de boot kan hijsen dan kun je beter niet mee trainen. 
Je zeilt dus voor eigen risico en bij deelname vrijwaar je Het Witte Huis van alle zaken die verband houden met de wintertraining. Dus zorg dat je jezelf altijd redden kan. Nodeloos te zeggen dat 4 mm neopreen niet gaat volstaan in de winterse condities. Of een droogpak of minstens 6 mm neopreen is nodig. En natuurlijk altijd een zwemvest.
 
Na het zeilen wacht een warme douche en kunnen we de bestuurskamer gebruiken voor wat napraten en -drinken.
 
Als er behoefte aan is, hoop ik dat we in de loop van de winter wat gastcoaches kunnen vinden om ons nog wat gerichte trainingen te geven.

De kosten zijn ook gelijk aan vorig jaar, nl. Euro 63,50 voor de ligplaats op de steiger. Daarvoor ontvang je een factuur van HWH. En Euro 10 voor benzine, contant te voldoen bij Hein.
 
Voor het bemannen van de RIB is een rooster gemaakt op basis van de laatste meldingen van mensen die mee willen doen. Ieder komt een keer aan de beurt! In de link vind je het rooster. Als je een van de voorgestelde dagen niet kan, zoek dan iemand met wie je kan ruilen die dag.
 
Begin februari zal er een Finn IJspegel Trofee verzeild gaan worden. Details volgen nog apart.
 
Als er nog vragen zijn, stel ze via de Finn Wintertraining App, zodat iedereen op de hoogte is.
 
Het wordt vast een mooie winter, in ieder geval voor ons zeilers!
Groeten,
 
Hein

2019 10 einde training SplashDe laatste jeugd training zit erop en veel jeugdleden hebben een CWO diploma gehaald. Trainers Martijn van der Lans en Marieke Versteegt hebben de vorderingen van de jeugdleden beoordeeld en onder toeziend oog van hoofdtrainer Wessel Nauta zijn de certificaten uitgereikt. Iedereen van harte gefeliciteerd! Het CWO systeem wordt ook gebruikt bij zeilscholen. Bij HWH trainen we naast de CWO eisen vanzelfsprekend vooral op het beter leren wedstrijdzeilen. Vriendelijke groet, Marjolein

2019 Tulp Finn ronden boei12 en 13 oktober is door Het Witte Huis de jaarlijkse Boerenkoolcup georganiseerd, in samenwerking met de Finn Club Holland.De deelname leek in eerste instantie tegen te vallen met maar 50 inschrijvers (over de 7 Star-inschrijvingen later meer), wat we aan kwantiteit te kort kwamen werd aan kwalitiet ruimschoots goed gemaakt door de deelname van 3 olympiers. Te weten Nicholas Heiner (NED), Caleb Paine (USA) en Nils Theuninck, een Nederlandse Zwitser, of Zwitsers Nederlander die zich voor Tokyo nog moet kwalificeren. En daarnaast waren natuurlijk onze eigen clubkanonnen in stelling gebracht om deze drie mannen tegenstand te bieden. Dat de lichte weersomstandigheden het de Olympiers lastig maakten bleek uit de uitslagen. Ze zaten niet altijd van voren, maar in de einduitslagen wel. Resp. NED, USA en SUI 1, 2 en 3. Snelste man van HWH was Eric Bakker met een vijfde plaats. dat zegt genoeg over de kwaliteit van dit veld. Wat de Star-klasse betreft, 7 inschrijvers zijn al geen reclame voor een klasse, maar als er maar 3 verschijnen, is de blamage compleet. We hopen dat deze prachtige klasse zich het komende jaar weet te herpakken, want we zien ze graag op Loosdrecht terug.

Ander nieuws

reisverslag-van-jasper-daams-met-zijn-leatitiaOp 5 juli gooien we lijnen los in de onze HWH haven. Aan boord kleinzoon Luka (13)...
vernieuwing-voorsteiger-klaarNa weken hard werken door de aannemer is de voorsteiger helemaal vernieuwd. Nieuwe...
jeugdzeilen-loosdrecht-jzlVoor jeugdzeilers die een winterstop van 5 maanden te lang vinden, organiseert JZL...
eerste-najaars-alv-groot-succes-rob-brouwer-benoemd-tot-erelid Op de eerste najaars ALV is Rob Brouwer benoemd tot Erelid. Voorzitter Gerrit...
boerenkoolcup-2019-verslag-door-wouter-molenaar   Nooit eerder was er zo’n uiteenlopend weerbericht voor een zeilweekend...
wintertraining-finn-zeilers Heren Finnzeilers,   Op 3 november kunnen we weer met de wintertrainingen...
cwo-diploma-s-uitgereikt-na-de-wintertraining-splashDe laatste jeugd training zit erop en veel jeugdleden hebben een CWO diploma...
boerenkool-cup-groots-evenement-met-de-finn-en-star-klasse12 en 13 oktober is door Het Witte Huis de jaarlijkse Boerenkoolcup georganiseerd,...

Foto albums

2015 Diverse fo...
View
2015 Diverse fo...
View
2015 Diverse fo...
View
2015 Diverse fo...
View
img_1191
View
Diverse foto's
View
2015 Diverse fo...
View
2019 najaars 40
View
p1050952
View

Deel deze pagina

Deel op FacebookDeel op Google PlusDeel op TwitterDeel op LinkedIn

Forum bijdragen

  • Geen berichten om weer te geven.

Foto's

Volg HwH op Twitter

Onze sponsors

Uw naam hier
Sponsor onze vereniging of alleen een evenement of activiteit.

Advertenties